lørdag den 25. maj 2013

Ikke helt billigt

Jeg var meget spændt på hvad ting kostede her i Singapore inden vi flyttede. Katrine havde fortalt at her var dyrt, men det var svært for mig at forstå da Singapore jo er et asiatisk land, og mine erfaringer siger mig at alt er billigt i Asien...

Det viser sig at Katrine delvist har ret. Nogle ting er ret dyre - andre er ikke. Det er (selvfølgelig) specielt de lokale ting der er billige og med lokale mener jeg altså varer produceret i regionen - for der bliver ikke produceret mange (mad) ting i Singapore. Det er der slet ikke plads til.

Jeg har lige været ude og handle og kom af med 178 SGD svarende til 812 kr. Og jeg handlede ikke mad til mere end 2-3 dage. Og så lige to pakker bleer, morgenmad til en uge og et par andre dagligdagsting. I alt en ret fuld vogn...

Af de dyre ting kan nævnes:
Hakket oksekød, 45 kr for 430 gram
Mælk, 25 kr for 2 liter
Bleer, ca 150 kr for en pakke med 34 stk.
Flåede tomater, 13 kr. for en dåse
Babymad på glas, mellem 15 og 20 kr pr. glas
Havregryn, 25 kr for 1 kg.
Rugmel, 30 kr for 500 gram

Jeg synes de nævnte ting er ret dyre, og desværre er alle tingene noget der indgår ret ofte i vores husholdning. Men der er også en del billige ting. Her kan nævnes:
Afskårne orkidéer, 30 kr for et bundt
Gul peberfrugt, 15 kr for 5 stk
Æbler, 12 kr. for 5 stk
Bananer, 10 kr for 6 stk.

Nogle af priserne er nogenlunde de samme som i Danmark, nogle ting er lidt billigere. Til gengæld er der ikke rigtig noget der hedder økologisk - eller det er der, men det er ikke til at betale.

Ud over at mange ting er dyre, så er mange af tingene også bare anderledes. Jeg har idag købt en kylling, med hoved, øjne, fødder og indmad - ikke som de fine rensede kyllinger jeg er vant til fra køledisken i Stenløse. Agurker er også noget helt andet her - de er enten kæmpe store, med store kerner og uden smag, eller små og tynde, stort set uden kerner men med masser af smag. Tomater er sjældent flotte, røde og modne. Jordbær er importeret fra USA og kan snildt koste 75-100 kr for en almindelig bakke. Kerner og frø er stort set umulige at opdrive. Og ost er urimelig dyrt og savnes meget i vores hjem.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar