Så er det også blevet tid for
mig (Rasmus) til at komme lidt på banen. Jeg har længe haft lovet Maria at skrive lidt om mit arbejde her i Singapore.
Det er jo trods alt det der har fået os til at flytte hertil. Dette er den tekniske forklaring på det jeg laver - skriver senere om hvordan min hverdag er.
Jeg arbejder som structural
supervisor for Maersk drilling på et nybyg projekt. Vi er i gang med at bygge
tre nye rigge på Keppel Fels, som er en skibsværft her i Singapore.
Det hele er skruet sådan
sammen at vi (læs: Maersk Driling) har bedt Keppel om at bygge tre rigge til
os. Maersk har så tre kunder (én til hver af riggene) som har bedt Maersk om at
bore et hul ude i Nordsøen.
Mit arbejde er så at være på
værftet og se på at Keppel bygger riggene. Eller rettere sagt at de bygger dem
rigtigt og ordenligt sådan at vi kan møde vores forpligtelser med vores kunder
(ude i Nordsøen).
Mit specifikke arbejdsområde
er struktur. Det vil mere eller mindre sige alt hvad der har med stål at gøre.
Altså skal jeg holde styr på at de rigtige plader bliver sat sammen på den
rigtige måde og at man kan dokumentere hele processen. Jeg må ikke lave
designændringer så det hele er et spørgsmål om at sørge for at folk følger
tegninger og procedurer.
På riggen er der det der hedder fuld sporbarhed. Det vil med andre ord sige at man skal kunne gå hen og pege på enhver given plade på riggen og så skal jeg kunne diske op med materiale certifikat og inspektionsrapport på den plade. Og det gælder alt stål på hele riggen. Dertil skal der sørges for at Keppel (og deres underleverandører) følger de procedurer de skal. Det gør jeg ved at gå runder og monitorere arbejdet. Det gør det også nemmere at holde styr på hvor de forskellige blokke er på ethvert givent tidspunkt.
På riggen er der det der hedder fuld sporbarhed. Det vil med andre ord sige at man skal kunne gå hen og pege på enhver given plade på riggen og så skal jeg kunne diske op med materiale certifikat og inspektionsrapport på den plade. Og det gælder alt stål på hele riggen. Dertil skal der sørges for at Keppel (og deres underleverandører) følger de procedurer de skal. Det gør jeg ved at gå runder og monitorere arbejdet. Det gør det også nemmere at holde styr på hvor de forskellige blokke er på ethvert givent tidspunkt.
Når man bygger en rig laver
man det i ”bidder”. Man starter med en masse plader som man så skærer til og
svejser sammen til noget der hedder paneler. Et panel er mere eller mindre bare
en stor plade med nogle små stivere på. Lidt som en væg i et hus. Når man så
har nok paneler bliver panelerne samlet til en blok. Blokken kan være i
meget forskellig størrelse; de kan være fra et par hundred tons til 3200 ton
som er vores største løft. Når blokken er færdig bliver den, med få undtagelser, løftet ned i
tørdokken og samlet med de andre blokke. Man svejser simpelthen
bare samlingen (stødet) sammen. Når man har samlet nok blokke har man en rig! - Ganske simpelt!
Det er selvfølgelig ikke så
lige til fordi der er jo også maskineri, elektricitet, ventilation, rør osv. som også
skal fungere. Alle de forskellige fagområder skal så arbejde oveni hinanden for
at få riggen til at blive færdig til tiden. Som en lille outsider er der så
malerne som desperat forsøger at male riggen mens alle andre arbejder. Dette
resultere i at malerne mange gange må male det samme sted igen på grund af afbrændt
maling eller lignende.
Vi har snart leverance på den
første rig, så det er fantastisk at se riggen fri for stillads, slanger og andet
skrammel som ellers har hindret udsynet på vores rig.
Lige lidt facts. Riggen er den største jack-up i verden. Benene bliver 206m høje (og ja jeg skal op i toppen…) og hver side af riggen er næsten på længde med en fodboldbane. Så størrelsen i sig selv giver anledning til en masse stål, og derved også en masse at holde styr på.
Lige lidt facts. Riggen er den største jack-up i verden. Benene bliver 206m høje (og ja jeg skal op i toppen…) og hver side af riggen er næsten på længde med en fodboldbane. Så størrelsen i sig selv giver anledning til en masse stål, og derved også en masse at holde styr på.
Sefies for the WIN! |
Nå men det var en lille bid af hvad jeg så
laver hernede. Det er selvfølgelig ikke det hele, så hvis der er nogen der vil
vide mere må I jo sige til eller tjekke Maersk Drillings blog om vore lille
projekt. Bloggen er i øvrigt skrevet af Martin.